Partneři

24.11.2017 03:06:51
 

Články

Čechoviny 122

Tentokrát budu psát o třech letadlech, která mají nesmazatelné místo v historii.

Douglas DC 3

O tomto typu se píší samostatné knihy. Já sám mám jednu, která se jmenuje: The plane that changed the world (Letadlo, které změnilo svět). Velmi příhodný název! Než spatřila světlo světa řada Douglasových letadel DC (Douglas Commercial) od jedničky až po trojku, bylo cestování letadlem skutečným dobrodružstvím, a také velmi drahým. Masově vyráběný celokovový dolnoplošník se zatahovacím podvozkem a prostorným trupem byl téměř nerozbitný. Přišla válka a armáda poznala, že DC 3 má ohromný potenciál jako vojenské nákladní letadlo. A tak se začalo vyrábět v ohromných počtech. DC-3/C-47 létala na všech frontách světa. DC 3/C-47 se vyráběla kromě USA také v Rusku a v Japonsku. Skutečně globální mašina! Během války jich bylo vyrobeno přes 10 tisíc. Po válce byla odložených letadel plná letiště v poušti v Arizoně. Byla za babku a letadla používaly téměř všechny společnosti po celém světě – a tak DC 3/C-47 změnily leteckou dopravu naprosto neuvěřitelným způsobem. V padesátých létech používaly tento typ i Československé aerolinie. V několika kusech byla u ČSA také ruská verze Lisunov Li 2. Rozdíl v kvalitě výroby byl naprosto markantní. Li 2 měla původní vstupní dveře na pravé straně trupu. Vojenské C-47, které byly po válce přestavěny na civilní mašiny, měly dveře pro cestující na levé straně trupu, ostatně na této straně mají dodnes vstupní dveře všechna dopravní letadla. Proč? Tak to nevím, ale je to tak. Na pravé straně měly dveře snad jen IL 14 a IL 12.

Do Prahy se dostaly Dakoty, jak se C-47 nazývaly v Anglii (v USA Skytrain) ještě v šedesátých létech na linkách AUA (Austrian Airlines). Zajímavé je, že vystřídaly modernější Vickers Viscounty. Měly v přídi radar a nádherný vyleštěný alcladový potah. To byla asi poslední DC 3 na pravidelných linkách v Praze. Pak se v létech osmdesátých objevovaly sporadicky jako nákladovky a já jsem jednu Air Atlantique fotil, když přivezli do Prahy vejce. Také se v Praze 18.07.1986 objevila C-47 v barvách kanadského letectva, která s civilní registrací C-FGXW podnikla let kolem světa. Byla v nádherném stavu, s vyhlídkovým oknem na levé straně trupu. A pro nás bylo nevšedním zážitkem setkání s posádkou kapitána Olsona. Správní blázni! Bohužel cpt. Olson nedlouho po ukončení tohoto úžasného dobrodružství podlehl zákeřné nemoci.

Zajímavou C-47 byla mašina, se kterou v roce 1994 přeletěli oceán a přiletěli s ní do Prahy. Letadlo byla nejstarší letuschopná DC 3, byla vyrobena v roce 1937! Letadlo s registrací N143J udělalo průlet nad roudnickým letištěm, bohužel jeden jediný. Bylo totiž tak zkorodované, že SLI ho natrvalo uzemnila. Letadlo patří Vojenskému leteckému muzeu. Chátralo na Ruzyni, jeden čas někdo dal příkaz odmontovat křídla a pak se trup a křídla válely v hangáru E. A mnoho zaměstnanců si z něj bralo suvenýry. Prezident ČSA Lašák zmrvil na co sáhnul, ale jednu zásluhu má: zrekonstruování letadla do vystavovatelného stavu – dnes stojí před budovou APC v barvách ČSA, které nikdy nenosilo. Ale je to vlastně jen prázdná skořápka, bez vnitřního vybavení (ale hezká).

Foto: Mirek Kubíček

Na rozdíl ode mě můj syn s Dakotou letěl! Jak to? Na leteckém dni v Severní Karolíně létala DC 3 v barvách společnosti Piedmont a vozila za odměnu zasloužilé pracovníky USAiru. Potulovali jsme se s Honzou mezi aeroplány, někde jsem se zakecal a Honza nikde! Začal jsem ho hledat. Děvče v historické uniformě Piedmontu, když mě vidělo, jak někoho hledám, na mě zavolalo: „Nehledáte toho malého kluka, co tady okouněl? My jsme měli místo v letadle, tak jsme ho vzali, za půl hodiny tady budou zpátky!“ Tak Honzu vzali a mě ne! A jak jsem moc chtěl! Bylo mu tehdy šest let a byl roztomilý… od té doby si mě dobírá: „Héč a já jsem s Dakotou letěl a ty ne!“

Když jsem pracoval v Thajsku na letišti Don Mueang, viděl jsem naproti přes golfové hřiště na vojenskou základnu, kde bázuje vládní letka a dopravní letectvo. A tam také létá originál C-47 i několik přestavěných turbovtulových verzí Basler BT-97 Nomad. Také se tam na již neexistujícím šrotišti válely fragmenty (trup, křídlo a motory) C-47 ex ČSA, která zde zakončila život jako stroj fiktivní letecké společnosti, ve skutečnosti CIA. Další C-47 Gun Ship stojí ve stadiu rozkladu v muzeu.

Foto: Vladimír Pouche

DC 3/C-47 je skutečně stroj, který změnil svět!

Lockheed Constellation

Podle mě nekrásnějším vrtulovým dopravním letadlem na světě je Lockheed Constellation – a je jedno v jaké verzi. Neuvěřitelně nádherný stroj! Jeho delfínovitý tvar trupu je opravdu úžasný. První majstrštyk geniálního konstruktéra Clarence „Kelly“ Johnsona. A ve skutečnosti je ještě krásnější než na fotkách.

Na Ruzyni se objevoval pravidelně na začátku šedesátých let v barvách Air India a Air France. Kvůli těmto letadlům jsem každý čtvrtek trávil na Ruzyni. Vrátil jsem se ze školy a sednul na kolo a tradá k zábradlí na Starou Ruzyň, nová neexistovala. Kolo jsem opřel o zábradlí a kochal jsem se těmito krásnými ptáky, odlétaly až večer. Když mně byla zima, zalezl jsem do letištní restaurace, kde jsem si dal za již tehdy nekřesťanské peníze čaj (cca 5 Kčs), abych se rozehřál. Dodnes na to rád vzpomínám, jak jsme s Honzou Lehovcem klepali kosu, ale odlet Air France jsme museli vidět. A tam někde také stál Míla Daniel, nestor letištních fotografů. Díky letadlům a hlavně Constellationu jsem se seznámil s bezvadnými kamarády a dodnes se již jako důchodci stýkáme.

Posledním Constellationem (kterého jsem viděl) na Ruzyni byl na začátku sedmdesátých let Super Constellation společnosti Catair, který přivezl džíny od firmy Wrangler. Stál na starém letišti proti dvoustovkám Slovairu a byla tma jak v ranci. Ale fotku, byť mizernou, jsem si udělal.

Pak jsem viděl vyřazené VC-121 (L 1049G) v Bombaji. Stály na druhé straně letiště mezi vyřazenými stroji. Ani indický zástupce ČSA pan Desai, který měl známé či příbuzné všude, nedokázal zařídit, aby si je mohl vyfotit. Jeden z nich je zachráněný v muzeu Naval Aviation v Goa.

EC-121T v Yanks Air Museum v Chinu

Na konci osmdesátých let mně uletělo letadlo na letišti Dulles International. A jak jsem tam okouněl a nudil se, zahlédl jsem na odstavné ploše L-1049 Super Constellationa. Když mě vezl autobus k letadlu, jeli jsme kolem, tak jsem si ho vyfotil. Byl to exponát pro nové muzeum Udvar-Hazy, které vznikalo na tomto letišti. Letadlo koupil držitel absolutního rychlostního rekordu vrtulových letadel Darryl Greenamyer a věnoval ho muzeu. Dnes je letadlo vystaveno po generálce a je ve vojenských barvách.

Poprvé jsem si mohl sáhnout na Connie vloni v Marana v Arizoně. Tam stojí letadlo prezidenta Dwighta Eisenhowera Colombine 2. Pamatuji si ho ještě jako atrakci leteckého dne v Severní Karolíně na začátku devadesátých let. Teď stojí od roku 2002 v poušti. V roce 2014 se podařilo nadšencům oživit tři motory. Tito chlapíci se pokusí dostat toto letadlo opět do vzduchu. VIP interiér je sice zchátralý, ale je zachovaný.

VC-121A v Marana má zachovaný VIP interiér

Dva Constellationy má Pima Air Museum: VC-121A Colombine 1, kterou létal tehdy ještě generál Eisenhower, a nejstarší dochovaný L-049 Constellation v barvách TWA. Letadlo bylo vyrobené v roce 1944 pro TWA, ale bylo zkonfiskované letectvem. V roce 1950 se vrátilo do civilu. Pro společnost TWA ho z Marana přelétl Howard Hughes. Aviatik tělem i duší, o kterém teď Američani točí fantasmagorie. Byl sice podivín a létání ho málem stálo život, ale na velkofilm „Letec“, který má být jeho životopisem, rozhodně nechoďte.

V muzeu v Pimě, které je asi největší, které jsem viděl (má 10 hektarů a stojí za to tam strávit nejméně jeden den – dámy nechte doma) stojí ještě vojenský EC-121T, což je „radarový“ Super Constellation vyrobený v v roce 1953 a modernizovaný v roce 1970. Je to předchůdce dnešních AWACSů. Ve Vietnamu odvedl dobrou práci. Stojí trochu bokem a v době mé druhé návštěvy již nebyl přístupný a měl sundaný spodní radarový kryt. A kousek od něj před hangárem stříkali B-52D, typ který ve Vietnamu chránil.

Dalším Constellationem, kterým jsem měl možnost se kochat, je VC-121A vyrobený v roce 1948. Je letuschopný a stojí v muzeu Planes of Fame ve Vale, Grand Canyon. Je to osobní stroj generála McArthura, který se jmenuje Bataan. Connie je v muzeu od roku 1995 a průběžně probíhají udržovací práce.

VC-121A Bataan generála D. McArthura v Museum of Fame

Když se probírám fotkama Constellationů, uvědomuji si, že Clarence Johnson navrhoval skutečně nádherná letadla, ať to byl Connie nebo SR-71. Byl to prostě genius! Dokázal pracovat neuvěřitelně rychle a málokdy se něco po něm muselo předělávat. Ne nadarmo se mu říkalo „architekt vzduchu“. Od 21. prosince 1990 se na nás kouká z leteckého nebe.

De Havilland Comet

Za mého mládí nám vtloukali do hlavy, že všechno na světě vymysleli Rusové. A samozřejmě ani v letectví to nebylo jinak. A tak první, nejrychlejší, nejvýš – to všachno vymysleli v Rusku. Neříkám, že všechno co v zemi zítřků vymysleli bylo špatně, ale rozhodně to nebylo tak úžasné, jak nám říkali. Prvním dopravním tryskovým letadlem byl Tupolev TU 104. Ve skutečnosti to byl DeHavilland 106 Comet. Tůčko bylo nasazeno na linky v roce 1956 a Comet letěl poprvé s cestujícími v roce 1953. Výrobce vstoupil na dosud neprobádanou půdu a to s sebou přineslo spoustu problémů. Po několika problémech při startu byla předělána křídla. Ale to nebyl konec. Po dvou nehodách, kdy se letadlo rozpadlo ve vzduchu, byly všechny Comety staženy z linek a výrobce podrobil jednotlivé celky letadla rozsáhlým zkouškám. To se v Rusku neřešilo, jich mnógo. Iljušin 18 měl na začátku své kariéry několik fatálních nehod kvůli prohořelým spalovacím komorám (včetně jedné mašiny ČSA), ale nikdo letadla neuzemnil.

Comet 1A G-APAS v muzeu Cossford, jediná dochovaná jednička

Comety 1 a 2 odkoupila britská vláda a RAF s nimi létala celkem bez problémů. Jeden Comet1 stojí v muzeu Cosford v barvách společnosti BOAC. Druhý byl v barvách RAF na letišti Duxford. Ten byl modifikován na verzi 4 a sloužil ve výzkumném středisku RAE. V Duxfordu byly na trupu různé sondy a antény. Fotil jsem ho tam v roce 1989, dnes již neexistuje, škoda.

Letadlo prošlo rozsáhlými změnami. Aby byl provoz ekonomičtější, byl o šest metrů prodloužen trup, dostalo nové křídlo a vztlakové klapky a motory Rolls Royce Avon, v té době nejlepší motory ve své kategorii.

Comet 4C G-ARJL v Ruzyni, šedesátá léta

Pamatuji si Comety z Ruzyně v barvách BEA (British European Airways). To byly čtyřky bez přídavných nádrží na náběžné hraně křídla. Ty požívala společnost BOAC na dálkovky. Pamatuji si, jak je United Arab Airlines / Egyptair schoval do Prahy v době šestidenní války. Byly tam tuším čtyři a stály před hangárem C. Bohužel jsem je nevyfotil. Byl jsem „mladej a blbej“. Výroba Cometů skončila v roce 1962. Poslední společnost, která s Comety létala pravidelně, byl Dan Air London. Poslední letuschopný přistál v Duxfordu v osmdesátých létech a stál až do začátku našeho století pod širým nebem a chátral. V současnosti je vystaven v barvách svého původního provozovatele BOAC v hangáru.

Comet 4C G-APDB v původních barvách Dan Air na ploše v Duxfordu (1989)

Některé Comety prošly rozsáhlou rekonstrukcí a další byly nově postaveny jako Hawker Siddeley (BAC) Nimrod. Byl použit původní drak čtyřky a pod trup byl nanýtován další trup, čímž se Comet stal středoplošníkem. V centroplánu byla pumovnice. Před a za ní byla v klimatizovaných prostorech avionika. Křídla byla rekonstruována pro turbodmychadlové motory Rolls Royce Spey. Vnější motory byly vybaveny reverzy. Došlo tak k reinkarnaci tohoto typu. Protiponorkové Nimrody byly několikrát přestavovány, jak postupoval vývoj nových detekčních systémů, a poslední přestavba proběhla v roce 2002. Nimrody byly vyřazeny v roce 2011. Jeden byl předváděný v devadesátých létech ve Kbelích. Když jsem ho viděl, nabyl jsem dojmu, že nebude dlouho trvat a budeme mít i námořnictvo. Před tím byl několikrát na Ruzyni Breguet Atlantic, asi naše armáda vypsala konkurz na nejlepší protiponorkový letoun, abychom mohli konečně Slovákům pomoci při pořádné námořní bitvě. Když mohli koupit takovou pitomost jakou je CASA, tak proč ne protiponorkový letoun? Potopili bychom všechny slovenské ponorky na Štrbském plese a admirál našeho námořnictva Tvrdík by na bitevní lodi USS Primátor Dittrich u Palackého mostu přijal slovenskou kapitulaci! To by byla krása! Funkčního Nimroda, se kterým nesmí do vzduchu, ale mohou s ním pojíždět, mají v Yorkshire Aviation Museum.

Komentáře k článku

Počet komentářů: 39

  • Dveře na levé straně. (Vloženo: 10.02.2015 18:22 Autor: Ladislav Švub)
  • *** (Vloženo: 10.02.2015 02:24 Autor: Marek)
  • Já nepsal, kdo vytuneloval ČSA (Vloženo: 09.02.2015 09:03 Autor: StreamLine)
  • Ale jo... (Vloženo: 08.02.2015 00:50 Autor: Dan)
  • Novinky.cz (Vloženo: 07.02.2015 20:49 Autor: Bf.109)
  • Jednoroční (Vloženo: 07.02.2015 17:46 Autor: JGR)
  • ČSA (Vloženo: 07.02.2015 14:30 Autor: Marek)
  • Marek... (Vloženo: 07.02.2015 09:06 Autor: ČSA)
  • *** (Vloženo: 06.02.2015 13:47 Autor: Marek)
  • @Streamline (Vloženo: 06.02.2015 12:44 Autor: Jakub)
  • Kvičí pouze komančové a vedení Českých aerolinií, ... (Vloženo: 06.02.2015 09:59 Autor: StreamLine)
  • trefné bubáku, (Vloženo: 06.02.2015 06:30 Autor: ňouma)
  • Psi štěkají a karavana jde dál............. (Vloženo: 06.02.2015 01:09 Autor: Bubak (AzAP))
  • ach jo, (Vloženo: 06.02.2015 00:29 Autor: ňouma)
  • Pro všechny ňoumy, XY, XXY, YXXX, a pod. (Vloženo: 05.02.2015 22:58 Autor: Tomáš Ziemba)
  • Marku, (Vloženo: 05.02.2015 20:36 Autor: ňouma)
  • kvík (Vloženo: 05.02.2015 19:04 Autor: Marek)
  • Vždy, když čtu podobnou větu! (Vloženo: 05.02.2015 17:54 Autor: Oskar P.)
  • LašáK??? (Vloženo: 05.02.2015 16:42 Autor: Marian)
  • @ňouma (Vloženo: 05.02.2015 13:19 Autor: StreamLine)
  • @Jakub (Vloženo: 05.02.2015 13:18 Autor: StreamLine)
  • Marku, (Vloženo: 04.02.2015 22:36 Autor: ňouma)
  • ňouma (Vloženo: 04.02.2015 21:15 Autor: Marek)
  • pátrání po příčinách (Vloženo: 04.02.2015 20:54 Autor: ňouma)
  • Marku (Vloženo: 04.02.2015 20:33 Autor: ňouma)
  • ňouma (Vloženo: 04.02.2015 18:20 Autor: Marek)
  • Nimrod (Vloženo: 03.02.2015 21:30 Autor: Bf.109)
  • Co se pana Johnsona týká, (Vloženo: 03.02.2015 11:07 Autor: Yarda)
  • Nouma (Vloženo: 03.02.2015 09:16 Autor: XYZ)
  • konstruktér Clarence 'Kelly' Johnson (Vloženo: 02.02.2015 23:52 Autor: Zdeněk Josefík)
  • bojoval J.Č. v letech 1979-89 v Afghánistánu? (Vloženo: 02.02.2015 23:18 Autor: ňouma)
  • Kbelská Dakota (Vloženo: 02.02.2015 23:18 Autor: PetrH)
  • to Pavel (Vloženo: 02.02.2015 16:09 Autor: Jakub)
  • OK-XDM (Vloženo: 02.02.2015 12:35 Autor: M.C.)
  • Dveře na pravé straně.... (Vloženo: 02.02.2015 08:09 Autor: M.C.)
  • Drobná poznámka (Vloženo: 01.02.2015 18:36 Autor: Pavel)
  • Jen pár oprav.... (Vloženo: 01.02.2015 15:12 Autor: Eagle)
  • Ponorky (Vloženo: 01.02.2015 14:12 Autor: Doktor. Bo)
  • Poděkování (Vloženo: 01.02.2015 10:43 Autor: Petr Schuster)

Zobrazit komentáře Přidat komentář

[ Copyright (c) 1999-2012 planes.cz | webmaster | provozováno na platformě coex | Foto: Copyright (c) uvedení autoři | Dedikovaný server zajišťuje VSHosting ]

Publikováno na serveru planes.cz (http://www.planes.cz).

Zobrazeno: 24.11.2017 03:06:51