PLANES.CZ
-- Menu --

29.3.24 14:20:53
Kniha Karla Málka: Letecké legendy
Letecké legendy  
V posledním čtvrtletí letošního roku vyjde v nakladatelství Jalna pod názvem „Letecké legendy“ obrazová publikace Karla Málka o letadlech a lidech kolem nich. Zahrnuje období od zahájení provozu na letišti Praha-Ruzyně v roce 1937 (dnes staré letiště) až do doby nedávno minulé. Navštívíte toto letiště s leteckým mechanikem, který zde celý život pracoval, a kromě toho, že měl letadla rád, je se stejným zanícením i fotografoval. Vyprávění, které fotografie doprovází, přináší jak technické zajímavosti o letadlech, tak i osobní vzpomínky autora. Kniha nechce být naučnou publikací ani encyklopedií, ale zábavným vzpomínáním na dobu nedávno minulou.

Obrazová publikace vás zavede na letiště Praha-Ruzyně v den, kdy na něm byl zahájen provoz. Samotné letiště díky své architektuře vzbuzovalo od začátku zaslouženou pozornost a stále patří k zajímavým stavbám. Ani 70 uplynulých let jeho existence mu neubralo nic na kráse. Pozornost vzbudilo i letadlo, které zde při otevření dne 5. 4. 1937 přistálo. Ještě týž den se zde objevilo další letadlo, a zahájilo tak pravidelnou leteckou dopravu na lince Praha–Brusel. Civilní přeprava tu ale netrvala dlouho; přesně do roku 1939. Po okupaci naší republiky se pražské letiště stalo základnou pro výcvik německých válečných pilotů. Byla zde zřízena letecká škola. Tento stav trval až do května 1945, kdy válka skončila. Ihned po válce začala příprava civilního provozu. Vítězná spojenecká armáda dodala do ČSR sedmdesát dva kusů letadel DC 3, z nichž čtyřicet bylo převedeno do civilní oblasti. Provoz se zde stále zvyšoval a s tím přibývaly různé typy strojů. Celosvětově začal nebývalý rozmach letecké dopravy. Když na ruzyňském letišti přistál Constellation, byla to doslova senzace. Byl nazván velkoletadlem, protože přepravil na tehdejší dobu nebývalých 63 cestujících. A což teprve B 707, který uvezl cestujících 219! Na zajímavých fotografiích uvidíme legendární TU-104A, jak v barvách ČSA, tak v barvách Aeroflotu. Tento typ letounu zahájil přepravu na strojích s proudovými motory a po neúspěchu letadla Comet létal jako první na pravidelných linkách. Z Prahy vedla jeho cesta až do Djakarty. Podobná situace nastala při uvedení letadel s turbovrtulovými motory. V knize uvidíte i další legendu, letadlo BB 318 (Bristol Britania). U nás se proslavila na lince Praha–Havana, než ji vystřídal další turbovrtulový stroj, IL-18D. Budete překvapeni nádhernými tvary dálkového letadla IL-62, jeho krásným, aerodynamicky čistým křídlem, jaké má Caravelle nebo Comet, které zde také nechybí. Zvláštní pozornost je věnována lidem, kteří se o letadla starali. Autor, letecký mechanik, se dovedl kolem sebe dívat a představuje vám různé momenty spojené s údržbou letadel a s jejich přípravou na trať. V komentářích k fotografiím nechybí ani krátký technický popis a osobní zážitky autora nebo jeho zkušenosti z leteckého povozu. V této knize nejsou a ani nemohou být zachyceny všechny typy letadel, které zde v minulosti přistály; bylo jich mnoho. Jsou zde letadla, která autora ve své době zaujala, byla něčím zajímavá, a jeho přáním je, aby ještě po letech zaujala i čtenáře.


Kniha je již bohužel vyprodána.


Objednávejte následujícím formulářem nebo na adrese planeslite@planes.cz
Objednávku do 48 hodin potvrdíme, v opačném případě se ozvěte znovu.


Objednávka je závazná a musí obsahovat jméno a příjmení, adresu pro dodání, el. adresu, telefon počet výtisků s příslušným druhem dodání.

 


Další knihy najdete zde.